En sunn livsstil

En sunn livsstil

I veldig mange år har det vært mye snakk om slanking og dietter, det har vært et stort fokus på vektnedgang. Veldig mange har kommet opp med ideer til hvordan man kan gå kjapt ned i vekt på enkle måter. Svært mange har ønsket seg snarveier på vektnedgang, alt fra tablettkurer til fasting. Noen mener det hele er veldig enkelt: kaloriforbruk må være større enn kaloriinntak. Da kommer trening og fysisk aktivitet inn i bildet. En periode ble det veldig populært med styrketrening og vekttrening. En grunn til at dette var kunnskapen om at jo mer muskelmasse du har, jo mer forbrenner kroppen. Det er logisk at trening med fokus på å øke muskelmasse er mer effektiv for vektnedgang i det lange løp, enn kondisjonstrening.

Unngå jojo-slanking. Jo raskere du går ned i vekt, jo større er sjansen for at du legger på deg igjen. Gjerne mer enn du gikk ned. Slankemetoder for å gå raskt ned i vekt, fokuserer ofte på at du skal spise svært lite eller svært kalorifattig mat. Ved å spise mindre, reduseres også kroppens evne til å forbrenne kalorier. Kroppen lærer at den får mindre mat, og reaksjoner for å spare på energien settes i gang. Når du så er ferdig med slankekuren og starter å spise normalt igjen, så er forbrenningen din dårligere enn den opprinnelig var, og dermed legger du på deg igjen.

Renere kosthold

Renere kosthold
Renere kosthold

Snarveier til vektnedgang er bare kortsiktige løsninger, som kroppen gjerne straffer deg for i ettertid. Personlig mener jeg at det beste er rett og slett en endring av livsstil. Permanent. Ikke med et kortsiktig mål om å gå ned et visst antall kilo, eller minske livvidden med et visst antall centimeter. Nei, bestem deg heller for å spise og leve sunt, og når du merker at energinivået og livsgleden faktisk øker, så vil motivasjonen for å fortsette slik være så stor at du ikke ønsker å falle tilbake til usunne vaner. Det første steget kan være å kutte ut sukker, eller i hvert fall bli bevisst på hvor mye sukker du får i deg. Sukker finnes i svært mange varer, ofte helt unødvendig. Jeg har produsentene mistenkt for å gjøre dette av den enkle grunn at sukker skaper avhengighet, og du vil dermed spise mer.

Neste logiske grep er å spise mest mulig rent, unngå ferdigretter og matvarer med ingredienser du ikke vet hva er. Det aller beste er å lage maten selv fra bunnen, og bruke sunne ingredienser. På denne måten får du i deg det kroppen din trenger, og kroppen renses etter hvert for kunstige tilsetningsstoffer. Når kroppen blir renere fungerer den mer optimalt. Ved å spise mindre sukker og salt, vil kroppens behov for disse stoffene bli mindre, og etter en stund så får du ikke særlig lyst på dette lenger. Om du har planer om fysisk aktivitet, så spis gjerne næringsmat mat som øker energinivået. Lever du med disse hovedreglene, vil kroppen ofte regulere seg selv, og du spiser når du er sulten og det du trenger. Logisk sett vil du dermed få en kropp som er optimal for det behovet livsstilen din krever.

Skribent: Edvard