TwitterRssFacebook
Submit a New Listing

Gode måter å beskytte seg mot sykdom

Gode måter å beskytte seg mot sykdom

Sykdom er tidkrevende og svært plagsomt. Ofte blir vi syk når det minst passer og det kan ødelegge for både ferier og annet vi holder på med. Når sykdommen først har slått til, er det lite vi kan gjøre. Derfor gjelder det å forebygge sykdom på best mulig måte og her er det heldigvis veldig mye vi kan gjøre.

God hygiene

Dette er noe vi hører om hele tiden, men overraskende mange ignorer rådene. På den andre siden er det også de som tar dette for langt. Det handler om å tenke moderasjon også på dette punktet. Det er nemlig mulig å vaske seg for mye og bruke for sterke vaskemidler. Dette vil gjøre vondt verre ettersom det skader vårt første forsvarsverk: huden.

I tillegg, skal vi ikke være redd for å være litt skitten for dette styrker immunforsvaret.

  • Vask hendene etter hvert toalettbesøk, uansett.
  • Vask hendene før du tilbereder mat. Husk at du må vaske hendene etter å ha tatt på rå mat, spesielt kylling og andre kjøttprodukter.
  • Vask hendene før du spiser.
  • Alle overflater hvor mat lagres eller bearbeides, slik som kjøkkenbenken, bør vaskes grundig etter hvert bruk. Vri opp en klut, sprut på litt vaskemiddel og tørk godt av.
  • Vask håndtakene i huset, spesielt inn til toalett, et par ganger i måneden. Er dere mange i husholdningen, kan du gjerne vaske håndtaket til toalett/badet en gang i uken.
  • Skift det håndkledet som henger på badet for å tørke hender med etter håndvask minst en gang i uken. Det samme gjelder for håndkledet for å tørke kroppen.
  • Skift sengetøy minst annenhver uke. Har du kjæledyr som er oppi sengen din, kan du gjerne skifte en gang i uken. Et tips er strø bakepulver over madrassen, la det ligge litt og så støvsuge madrassen før du legger på laken.

God hygieneDette er de viktigste rådene når det kommer til felles hygiene, altså noe som gjelder alle i husholdningen. Du personlig bør dusje minimum annenhver dag. Det er da viktig å vaske godt under armer, kjønnsorganer, mellom tærne og andre steder hvor svette kan samle seg. Dette sørger for at huden din holder seg frisk og blir mer motstandsdyktig mot bakterier og annet.

Ha en god kontakt med legen

Veldig mange oppsøker legen først når de er blitt syke, men vi må bli flinkere til å oppsøke legen før vi blir syk. Legen sitter med mye kompetanse om kroppen vår og hvordan vi kan støtte immunforsvaret. Selv om du ikke føler deg direkte syk, kan det være lurt å ta en sjekk innimellom hos legen. Har du hatt en vinter hvor du har vært mye forkjølet, kan en helsesjekk være lurt. Legen kan:

  • Ta blodprøver for å se at du har nok jern, vitamin D og andre vitaminer i kroppen
  • Sjekke om du er allergisk mot noe ved å ta forskjellige allergi prøver
  • Diskutere hvorvidt du skal velge å vaksinere deg mot influensa eller annet hvis du er i faresonen for dette
  • Sjekke pulsen og blodtrykket
  • Lytte på hjerter og lunger

Dette er bare noe av det legen kan som kan hjelpe deg å sørge for at du holder deg frisk. Det er ikke uvanlig at en lege vil finne ut at pasienten trenger mer vitaminer eller har andre behov under en slik konsultasjon. Resultatet er at man blir sunnere.

Bevegelse og kosthold

Bevegelse og kosthold

Det er ikke til å stikke under en stol at vi sitter alt for mye. Vi sitter og ser ned i nettbrett og spiller sjakk, strategispill og spinnende spill. Ikke bare gjør dette at vi er alt for passiv, mange sliter også med ryggproblemer på grunn av sittestillingen. Igjen, det er snakk om den gylne middelveien. Du behøver ikke å hive nettbrettet og legge ut på to timers joggeturer. Begynn med å tenke at du skal gå deg en tur etter middag. Det behøver ikke å være langt, men en grei tur. Gjør en avtale med deg selv om at du ikke skal sitte i timevis å spille. Du skal ta pauser innimellom. Når det kommer til kosthold, er det viktig å huske at det ikke bare er din fysiske vekt som betyr noe. Du kan være slank, men ha et usunt kosthold som gir deg et svakt immunforsvar. Det viktige her er å spise variert og ikke glemme grønnsaker.

Ikke for mye og ikke for lite

Det som er en rød tråd gjennom alle råd for å holde seg frisk, er å finne en god balanse. Kroppen vår er et vidunderlig instrument som klarer svært mye. Derfor må vi fokusere på å støtte den mest mulig ved å ikke kreve for mye, på den ene eller den andre måten. Tenk moderasjon og ikke minst, tenk at kroppen er laget for å brukes. Så vær i bevegelse, vask hendene, spis sunt og ta til deg gode råd. Kroppen din vil takke deg!