Vegansk diett

Vegansk diett

Som veganer så spiser man ikke produkter som kommer fra dyr, dette gjelder både kjøtt og melkeprodukter for eksempel, og man bruker heller ikke ressurser fra dyr i andre sammenhenger, for eksempel når det gjelder klær eller andre nødvendigheter i hverdagen.

En vegansk diett er med dette ganske så begrenset når det gjelder hvilke råvarer og produkter man kan spise. Man bør også sjekke ingredienslisten bakpå pakninger, for å sjekke at produkter er naturlig og ikke inneholder noen stoffer fra dyr. Veganere holder seg strengt til økologiske produkt som er behandlet og forvaltet på en naturlig måte, uten kunstige tilsetningsstoffer. Veganere spiser dermed frukt og grønnsaker, bønner og linser, korn, sopp, nøtter, planteoljer og urter, med mer. Dette kan selvsagt kombineres i det uendelige så lenge produktene er rene, økologiske og ikke er omdannet på noen måte.

Eksempel på veganske retter kan for eksempel være så tradisjonelt som gryteretter, pizza, brødmat, salater, wok, pastaretter, smoothie, kaker, grøt og pannekake. Det viktigste er at man bruker veganske ingredienser, og passer på at alle ingredienser er i samsvar med en vegansk diett, og dermed kan man nesten spise matretter på lik linje med andre dietter.

Hvordan er det å være veganer?

Den kjente norske artisten og låtskriveren Hanne Sørvaag forteller i et intervju at hun ble veganer etter å ha lest boken “Happy Vegan” av Russel Simmons. Boken prøver å inspirere flere til å bli veganer, og den tar også for seg hvordan maten i dagens samfunn blir produsert, noe som kan være ganske hårreisende for mange.

Hvordan er det å være veganer?
Hvordan er det å være veganer?

Sørvaag forteller at det var nettopp denne voldsomme fortellingen om dagens matindustri som gjorde til at hun ble veganer over natta. Hun var vegetarianer i 10 år før hun ble veganer, og sier at hun aldri hadde planer om å bli veganer. Utfordringen med å være veganer, sier Hanne, kan være det begrensede utvalget av vegan-produkt som fins på markedet, og i sosiale sammenhenger så kan man bli litt ensom.

Ernæringseksperter påpeker at veganere må være påpasselige med å få i seg nok vitaminer og mineraler, for eksempel D-vitamin, jern og B12, og ha et variert kosthold, ettersom man unngår produkter som kjøtt, egg og melkeprodukter. Et slikt kosthold bør gå greit mener eksperter, og sier at det er sunt å redusere inntak av for eksempel kjøtt og gå over til sunnere alternativer. Eksperter påpeker at man ikke nødvendigvis trenger å være 100% vegetarianer eller veganer, men at det er sunt å variere kostholdet og redusere noen mengder produkter og heller spise mer av andre alternativer – og man er ikke nødvendigvis vegetarianer selv om man reduserer kjøttforbruket, sier eksperter på kosthold.

Også flere kostholdseksperter mener at det kan være sunt å være veganer, men man må være forsiktig dersom man for eksempel er eldre eller er gravid, ettersom man da er mer sårbar. Man kan altså si at det er sunt å være vegetarianer eller veganer, men man bør ikke kutte ut viktige vitaminer, mineraler og næringsstoffer som kroppen trenger, men heller ta kosttilskudd.

Skribent: Edvard